I want to blur fixed boundaries,
which we tend to draw every day.
Hannah Höch
Vita
Deborah Schmidt born 1983 in Berlin. She lives and works in Berlin.
2008 Master of Arts Graphic & Painting, Political Science and Peace & Conflict Studies, Philipps University Marburg, Graphic & Painting class: Prof. Eckhard Kremers
2014 1. State exam Fine Arts and Political Science, Johann Wolfgang von Goethe University, Frankfurt am Main, Painting class: Prof. Michael Jäger and Prof. Klaus Lomnitzer
2017 2. State exam Fine Arts and Political Science, Berlin
About
In the figurative painting of Deborah Schmidt the human body is in the foreground. Instead of classical portraits, it is situational snapshots in which the bodies are captured in moments of everyday or extraordinary activities. They are always in motion – in interaction with themselves or with others. In the tension between seriousness and a touch of humor, the artist undermines the object status of conventional body representations. The bodies are self-determined and resist heterosexual and binary gender norms. In her painting, she focuses on resistant bodies and queer-feminist body politics in her very own way.
Movement in Paintings
In the movement and certain attitudes there are moments of appropriation, moments of transformation, of crossing borders – a certain attitude is taken towards political issues. Speech acts find their performativity and mode of expression.
Queer-feminism and Body Politics
The body is a product of social norms inscribed in economic relations as well as in power and domination relations. Body politics: The basis of her work is the attempt to uncover processes of the construction of gender and sexuality. The aim is to question the order of dual gender and the heteronormative view of bodies and to break with gender stereotypes and body norms.
Press
Potsdamer Neueste Nachrichten: Orphelia kann schwimmen, Lena Schneider
taz: Keiner verlässt die Leinwand, Zoé Sona
Cooperations
Alpha Nova Galerie Futura: Alpha Nova Kulturwerkstatt
Bildwechsel: Bildwechsel Hamburg
Ingeborg Leuthold Stiftung: Gendertrouble Ausstellung
Königshausen & Neumann Verlag u. Charlotte Kaiser: Buchcover
Marta Press Verlag u. Antje Neumann: Buchcover
Mitglied bei GEDOK Berlin
Queerulant_in Magazin: Queere Politiken und Praxen
Selected Exhibitions
2021 „Bewegung und Transformation“, Gallery Zukunft am Ostkreuz, Phia e.V., Berlin
2021 „Here please“, Atelierhof Kreuzberg, Berlin
2021 „Fresh Legs“, Inselgalerie / Galleri Heike Arndt, Berlin
2020 Diversity Art, GEDOK Gallery, Berlin
2019 Gendertrouble, Ingeborg Leuthold Stiftung, Galerie Halit, Berlin
2019 Scheitern kenn ich_Queerfeministische Körperpolitiken, Galerie Frieda, Berlin (solo)
2018 #NEU Aufnahmen, Gedok Galerie, Berlin
2018 Benefiz Gala, Kunstauktion, Bildungsstätte Anne Frank, Frankfurt am Main
2018 Die Party ist over, Galerie im Rechenzentrum, Potsdam (solo)
2017 The fluid Gallery, Ludwig, Berlin
2017 The Gallery Project. Transnational Queer Underground, Puänt, Tallinn, Estland
2017 Protestkörper – Queerfeministische Körperpolitiken, Galerie Ewa, Berlin (solo)
2016 Resistance and Remembrance, TransFormations Trans* Film Festival, Werkstatt der Kulturen, Berlin
2015 Material Matters – Bewegte und widerspenstige Körperpolitiken, Alpha Nova Galerie Futura, Berlin (solo)
2014 Bluring fixed bounderies, Antje Oklesund, Berlin (solo)
2014 Körperpolitiken zwischen Stillstand und Bewegung, Other nature, Berlin (solo)
2014 Jahresausstellung der Kunstfabrik, Institut für Kunstpädagogik, Goethe Universität, Frankfurt am Main
2014 Verdacht auf Wirklichkeit, Gallus Theater, Frankfurt am Main
2013 Part Kunstschau, Peng, Mainz
2013 Jahresausstellung der Kunstfabrik, Goethe Universität, Frankfurt am Main
GERMAN VERSION
Vita
Deborah Schmidt ist 1983 in Berlin geboren. Sie lebt und arbeitet in Berlin.
2008 Magister in Grafik & Malerei, Politikwissenschaft u. Friedens- & Konflikt-forschung, Philipps Universität Marburg, Grafik- & Malereiklasse: Prof. Eckhard Kremers
2014 1. Staatsexamen Bildende Kunst und Politikwissenschaft, Johann Wolfgang von Goethe Universität, Frankfurt am Main, Malereiklasse: Prof. Michael Jäger und Prof. Klaus Lomnitzer
2017 2. Staatsexamen, Berlin
About
In der figürlichen Malerei von Deborah Schmidt steht der menschliche Körper im Vordergrund. Statt klassischen Portraits sind es situative Momentaufnahmen, in denen die Körper in Augenblicken alltäglicher oder außergewöhnlicher Aktivitäten festgehalten werden. Sie sind stets in Bewegung – in Interaktion mit sich selbst oder mit anderen. In dem Spannungsverhältnis von Ernsthaftigkeit und einem Hauch von Humor unterläuft die Künstlerin den Objektstatus herkömmlicher Körperrepräsentationen. Die Körper sind selbstbestimmt handelnd und widersetzen sich heterosexueller und zweigeschlechtlicher Normen. In ihrer Malerei stellt sie widerständige Körper und queer-feministische Körperpolitiken auf ihre ganz eigene Art in den Mittelpunkt.
Bewegung im Bild
In der Bewegung und bestimmten Haltungen finden sich Momente der Aneignung, Momente der Transformation, der Grenzüberschreitung – eine gewisse Haltung wird gegenüber politischen Themen eingenommen. Sprechakte finden so ihre Performativität und Ausdrucksweise.
Queerfeminismus und Körperpolitik
Körper ist Produkt gesellschaftlicher Normen eingeschrieben in ökonomische Verhältnisse sowie Macht- u. Herrschaftsverhältnisse. Körperpolitiken: Grundlage ihrer Arbeit ist der Versuch Prozesse der Konstruktion von Geschlecht und Sexualität aufzudecken. Dabei soll die Ordnung der Zweigeschlechtlichkeit und der heteronormative Blick auf Körper in Frage gestellt und mit Geschlechterstereotypen und Körpernormen gebrochen werden.